ÇAY İŞLETMELERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ KİMYASAL, BİYOLOJİK,RADYOLOJİKNÜKLEER TEHDİT VE TEHLİKELERE DAİR GÖREV YÖNERGESİ

Yönetim Kurulumuzun 28.108.2021 tarih ve 2021/177 Sayılı Kararı

ÇAY İŞLETMELERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

KİMYASAL, BİYOLOJİK, RADYOLOJİK, NÜKLEER TEHDİT VE TEHLİKELERE DAİR GÖREV YÖNERGESİ

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç

MADDE 1- (1) Bu Yönergenin amacı; yurt içinde veya yurt dışında meydana gelip ülkemizi etkileyebilecek kimyasal, biyolojik, radyolojik ve nükleer tehdit ve tehlikelere karşı halk sağlığının korunması ve çay plantasyon sahalarında alınabilecek önlemlerin belirlenmesi, yaş çayın sağlıklı olarak hasat edilmesi, işlenmesi; yarı mamul ve mamul haldeki kuru çayın kimyasal, biyolojik, radyolojik, nükleer (KBRN) tehlikelerinden korunması, tüketiciye sağlıklı şekilde ulaştırılması için tehlike öncesi, sırası ve sonrasında alınabilecek önlemlerin belirlenmesi ve faaliyetlerin etkin şekilde yürütülmesini sağlamaktır.

Kapsam

MADDE 2- (1) Bu Yönerge; kimyasal, biyolojik, radyolojik ve nükleer maddelerin yaş ve kuru çay üzerindeki zararlarına karşı alınacak önlemler; tehlike öncesi yapılacak planlama ve hazırlık çalışmaları, tehlike sırası ve sonrasında acil müdahale ve iyileştirme için alınabilecek önlemler ve yapılacak faaliyetleri kapsar.

Dayanak

MADDE 3- (1) Bu Yönerge; Cumhurbaşkanlığının 30.09.2020 tarihli ve 3033 sayılı kararıyla 01.10.2020 tarihli ve 31261 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik, Nükleer Tehdit ve Tehlikelere Dair Görev Yönetmeliği doğrultusunda hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4- (1) Bu Yönergede geçen;

a) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,

b) AFAD Başkanlığı: Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığını,

c) Genel Müdürlük: Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğünü,

ç) KBRN: Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer kelime grubunun kısaltmasını,

d) KBRN riski: İnsan sağlığı, kitle imha silahları, KBRN harp maddeleri ve tehlikeli endüstriyel maddeler ile atıkların kasıtlı veya kaza ile çevre ve insan sağlığına zarar verme ihtimali ve zararın derecesini,

e) KBRN risk analizi: Kitle imha silahları, KBRN harp maddeleri ve tehlikeli endüstriyel maddeler ile zararlı atıkların, ülkenin bir bölümü veya bütünü üzerinde kasten veya kaza ile kullanılma veya yayılma ihtimalinin değerlendirilmesi faaliyetlerini,

f) KBRN tehdit ve tehlikeleri: Petrol kirlenmeleri ve salgın hastalıklar hariç; kimyasal, biyolojik, radyolojik ve nükleer maddeler, KBRN harp maddeleri ve tehlikeli endüstriyel maddeler ile tehlikeli atıkların araştırılması, üretimi, işlenmesi, depolanması, nakledilmesi, kullanılması ve atık olarak işlem görmesi sırasında gerekli önlemler alınmadığında, çevre ve insan sağlığını tehdit eden tehlikeleri kitle imha silahlarının etkileri ile bu silah ve maddelerle yapılan kaçakçılık, terör ve sabotaj eylemlerini,

g) Kimyasal Tehlike Eşik Değeri: Ortamda tespit edilen kimyasal maddelerin özelliğine göre çevrenin veya canlıların olumsuz olarak etkilenmeye başladığı minimum değerini,

ğ) KİS: Kitle imha silahlarını,

h)Radyolojik ve Nükleer Tehlike Eşik Değeri: Sıcak bölge sınırının belirleneceği, kabul edilmiş en küçük doz sınırını,

ı) Sıcak bölge: Risk başlangıcının tespit edildiği eşik değerden itibaren, rüzgâr altında kalan, çevreyi ve yaşamı tehdit eden tehlikeli bölgeyi,

i)Soğuk bölge: Ilık bölge sınırından itibaren, rüzgâr üstünde, ilk müdahale ekiplerinin konuşlandığı, acil tıbbi müdahale ve ambulans hizmetlerinin verildiği bölgeyi,

j)TAEK: Türkiye Atom Enerjisi Kurumunu,

k)Tehlikeli madde: 26.12.2008 tarihli ve 27092 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Tehlikeli Maddelerin ve Müstahzarların Sınıflandırılması, Ambalajlanması ve Etiketlenmesi Hakkında Yönetmelikte belirtilen tehlikeli maddeleri,

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Görev ve Sorumluluklar

Görev ve Sorumluluklar

MADDE 5- (1) Genel Müdürlük merkez ve taşra üniteleri; bu Yönergeyle, KBRN konusunda gelişen ve değişen duruma göre kendilerine verilen görevleri yerine getirmekten sorumludur.

Genel Müdür Yardımcısının görev ve sorumlulukları

MADDE 6- (1) Bu Yönergenin uygulanmasına ilişkin olarak Genel Müdür Yardımcısının görev ve sorumlulukları şunlardır:

a)Bakanlıktan alınan talimatlara göre Genel Müdürlük Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezini sevk ve idare etmek.

  1. KBRN ile ilgili bir saldırı veya kaza meydana gelmesi halinde ilgili kurum ve kuruluşlar ile Bakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığıyla koordinasyonu sağlamak, görev alanına giren konularda Genel Müdür adına çalışmaları yürütmek.

    İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığının görev ve sorumlulukları

    MADDE 7- (1) Bu Yönergenin uygulanmasına ilişkin olarak İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığı; ihtiyaç görülmesi halinde, gerekli personeli temin etmek ve olay yerine görevlendirmekle sorumludur.

    Çay Tarım Dairesi Başkanlığının görev ve sorumlulukları

    MADDE 8- (1) Bu Yönergenin uygulanmasına ilişkin olarak Çay Tarım Dairesi Başkanlığının görev ve sorumlulukları şunlardır:

    a) KBRN ile kirlenen yaş çay plantasyon sahalarını tespit etmek için; ilgili kurum, kuruluş, valilik, il tarım ve orman müdürlükleri ile koordineli olarak çalışmak, yaş çay plantasyon sahalarından numune almak, bu numunelerin analizlerini yapmak veya yaptırmak.

    b) Kirlendiği tespit edilen çaylık alanlardan yaş çay hasadı yapılmaması için gerekli tedbirleri almak.

    c)Tehlike bölgesinde kısmi zarar görebilecek veya tehlike bölgesinden etkilenebilecek yaş çay plantasyon sahalarını il, ilçe, köy veya mahalle bazında belirlemek, bu alanlarda yaş çay hasadı yapan üreticilere ulaşmak, hasat yapmamaları gerektiği ve hasar tespiti yapılarak ürün kaybının giderileceği hususunda bilgi vermek, bu alanların kaydının bulunduğu çay fabrikasının yaş çay kontrol ekipleri ile devamlı kontrolleri yapmak, eğer ürün hasat edilirse ilgililer hakkında suç duyurusunda bulunmak.

    ç) Kirlenen yaş çay plantasyon sahaları dışındaki güvenli yerlerde yaş çay hasadı yapılmasını kontrollü şekilde sağlayarak ürünün fabrikaya kirlenmeden ulaşımını temin etmek.

  1. İl, ilçe, köy ve mahalle bazında güvenli bölgeler tespit edilerek bu bölgelerdeki ürün hasadının yapılmasını sağlamak için üreticilere ulaşmak, kendilerine yaş çay hasadı yapabileceklerini bildirmek, güvenli şekilde alınan yaş çayın fabrikalara ulaştırılmasını sağlamak.

  2. Bu konularda ilgili kurum, kuruluş ve valiliklerle işbirliği yapmak.

  3. KBRN tehlikeleri ile ilgili olarak yaş çay üreticilerini bilgilendirmek amacıyla eğitim vermek.

  4. Bu konularda yapılacak hasar tespit işlemleri için gerekli koordinasyonu sağlamak.

    İşletme ve Üretim Dairesi Başkanlığının görev ve sorumlulukları

    MADDE 9- (1) Bu Yönergenin uygulanmasına ilişkin olarak İşletme ve Üretim Dairesi Başkanlığının görev ve sorumlulukları şunlardır:

    a) Kuru çay ambarlarında stoklanan mamul ve yarı mamul çayların KBRN tehlikelerine karşı korunmasını, ihtiyaç duyulması halinde güvenli bölgelere taşınmasını sağlamak ve bu konularda gerekli tedbirleri almak.

    b) Mamul ve yarı mamul çayların analizlerini yapmak veya yaptırmak.

  1. Güvenli bölgelerde hasat edilen yaş çayın, güvenli fabrikalarda işlenmesini sağlamak.

    ç) Yapılacak hasar tespit çalışmalarına katılmak.

  2. Ambarların hava almaması için gereken önlemleri almak.

  3. Kuru çay ambarları KBRN saldırısına maruz kaldığında stoklarda bulunan çayların KBRN ölçümleri yapılarak kirlenen çayların imhasını güvenli şekilde yaptırmak.

  4. İlgili kurum ve kuruluşlarla birlikte çalışma yapılarak gerekli bütün tedbirlerin alınmasını sağlamak.

  5. Yaş çay fabrikalarında üretilen yarı mamul çayların paketleme ünitesine güvenli bir şekilde taşınmasını sağlamak.

    ğ) Kirlenmeye neden olan kaynakların, atıkların ve işlevi biten numunelerin kontrolü ile imhası konularında ilgili Bakanlıklardan uzman desteği talep etmek.

    Pazarlama Dairesi Başkanlığının görev ve sorumlulukları

    MADDE 10- (1) Bu Yönergenin uygulanmasına ilişkin olarak Pazarlama Dairesi Başkanlığı; piyasaya sürülmek üzere paketlenecek çayların TAEK, tarım ve orman il müdürlükleri KBRN ekiplerine analizlerinin yaptırmasını, güvenli şekilde pazarlama bölge müdürlükleri ile pazarlama ve üretim bölge müdürlüklerine ulaştırılması için gerekli tedbirlerin alması ve bölge müdürlüklerine lojistik desteği sağlamakla sorumludur.

    Pazarlama ve üretim bölge müdürlükleri ile pazarlama bölge müdürlüklerinin görev ve sorumlulukları

    MADDE 11- (1) Bu Yönergenin uygulanmasına ilişkin olarak pazarlama ve üretim bölge müdürlükleri ile pazarlama bölge müdürlüklerinin görev ve sorumlulukları şunlardır:

  1. Bölge müdürlüklerine gelen çayları muhafaza etmek, güvenli şekilde tüketiciye ulaştırılması için bayilerle işbirliği yapmak.

  2. Çayın stok, dağıtım ve satışını üstlenen sözleşmeli bayilerimizle çayın güvenli şekilde muhafaza edilmesi, nihai perakende noktalarına ve tüketicilere ulaştırılması konusunda işbirliğine gidilmesini sağlamak.

  3. KBRN Yönergesi ile İşletme ve Üretim Dairesi Başkanlığının talimatları doğrultusunda gerekli paketleme hizmetlerini yürütmek ve paketlenen çayların güvenli şekilde satış noktalarına ulaştırılmasını sağlamak.

    Yaş çay fabrikası müdürlüklerinin görev ve sorumlulukları

    MADDE 12- (1) Bu Yönergenin uygulanmasına ilişkin olarak yaş çay fabrikası müdürlükleri; Çay Tarım Dairesi Başkanlığı ile İşletme ve Üretim Dairesi Başkanlığının talimatları doğrultusunda güvenli şekilde çay hasadı yapılması, işlenmesi ve depolanması ve sevklerini sağlamakla sorumludur.

    Muhasebe ve Mali İşler Dairesi Başkanlığının görev ve sorumlukları

    MADDE 13- (1) Bu Yönergenin uygulanmasına ilişkin olarak Muhasebe ve Mali İşler Dairesi Başkanlığı; ihtiyaç duyulan harcamalar için gerekli ödeneği tahsis etmekle sorumludur.

    Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığının görev ve sorumlulukları

    MADDE 14- (1) Bu Yönergenin uygulanmasına ilişkin olarak Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığının görev ve sorumlulukları şunlardır:

  1. KBRN Yönergesini hazırlamak ve yayımlamak.

    b)Genel Müdürlüğe gönderilen paket, koli, zarf ve benzeri nesneleri inceleyerek şüpheli görülenleri güvenlik birimlerine bildirmek.

    c) İhtiyaç duyulan araç ve malzemeyi temin etmek.

    ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

    Araç, Malzeme ve Mali Hükümler

    Araç ve malzeme

    MADDE 15 – (1) Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer Tehlikelere Dair Görev Yönetmeliği ile bu Yönergede görev verilen üniteler; belirlenen görevlerin yerine getirilmesi için ihtiyaç duyulan araç, gereç ve malzemeleri temin edecek ve göreve hazır halde bulunduracaktır.

    Bütçe

    MADDE 16 – (1)Bu Yönergede görev verilen üniteler; görevlerini yerine getirmek için ihtiyaç duyacağı araç, gereç ve malzemeler için yapılması gereken harcamalara ait ödeneği bütçelerine koymaktan sorumludur.

  1. KBRN tehlikesi içeren acil durumlarda ihtiyaç duyulacak malzemelerin alımı ve yapılacak harcamalar 06.03.2011 tarihli ve 27866 sayılı Resmi Gazete' de yayımlanan Afet Ve Acil Durum Harcamaları Yönetmeliğinde belirtilen usul ve esaslara göre yapılacaktır.

    Hibe ve yardımlar

    MADDE 17 – (1) KBRN tehdit ve tehlikeleri kapsamında; bu Yönergede belirtilen görevleri yürütecek ünitelere hibe edilen veya gönderilen her türlü malzeme ve teknik ekipmanın geçici ve kati ithali 27./10.1999 tarihli ve 4458 sayılı Gümrük Kanununun 128 ila 131 inci ve 167 nci maddelerinde belirtilen usul ve esaslara göre yapılır.

    DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

    Çeşitli ve Son Hükümler

    Eğitim ve tatbikatlar

    MADDE 18 - (1) KBRN tehdit ve tehlikelerine karşı görev alacak ekip ve personelin gerekli eğitimleri İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığı koordinasyonunda, İşletme ve Üretim Dairesi Başkanlığı ile Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığınca ortaklaşa yapılır/yaptırılır ve bu konuda ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliğine gidilir.

    Bilgi ve belgeler

    MADDE 19 - (1) Bu Yönerge kapsamında gerçekleştirilen ve gerçekleştirilecek çalışmalarda; tüm üniteler, Genel Müdürlük adına talep edilecek her türlü bilgi belge ve dokümanı Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığına vermekle yükümlüdür.

    Denetim

    MADDE 20 - (1) Bu Yönerge gereği yürütülen çalışmalar, denetim üniteleri ve/veya Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı bünyesinde oluşturulacak komisyonca denetlenir.

    Yürürlük

    MADDE 21- (1) Bu Yönerge onay tarihinde yürürlüğe girer.

    Yürütme

    MADDE 22 - (1)Bu Yönerge hükümleri, Çay İşletmeleri Genel Müdürü tarafından yürütülür.

Ek -1

…../…./20….

KİMYASAL, BİYOLOJİK, RADYOLOJİK, NÜKLEER (KBRN)

OLAYLAR VE TEHLİKE DURUM RAPORU

KİMYASAL VE BİYOLOJİK TEHLİKE DURUM RAPORU

1. AMAÇ: İlde meydana gelen ve tehlikeli boyutlara ulaşan kimyasal ve biyolojik olay hakkında ilgili makamları bilgilendirmektir.

2. GÖNDEREN MAKAM:

3.ALACAK MAKAM:

4. GÖNDERME ZAMANI:

İlk durum raporu derhal, ara durum raporları saat başı, müdahale sonuç raporu müdahale bitiminde, iyileştirme sonuç raporu ise olay sonrası yapılacak iyileştirme çalışmaları sonrasında gönderilecektir.

5.GÖNDERME ŞEKLİ:

6. İVEDİLİK DERECESİ:

7.GİZLİLİK DERECESİ:

8. İÇERİĞİ:

a) KİRLENMENİN OLDUĞU YER:

(1) İli:

(2) İlçesi:

(3) Mevkii:

(4) Koordinatları:

b) KİRLENMENİN MEYDANA GELDİĞİ TARİH VE SAAT:

c) KİRLENMEYE NEDEN OLAN MADDELERİN:

(1) Kaynağı:

(2) Kirlenmenin meydana geliş şekli:

(3) Maddenin özellikleri:

ç) BİLİNİYORSA KİRLETİCİ PARAMETRELERİN DERİŞİMİ VE KÜTLESEL DEBİSİ:

d) KİRLENMENİN MEYDANA GELDİĞİ ALAN VE YAYILMA GÖSTERDİĞİ YÖN VE ALANLAR:

e) METEOROLOJİK DURUM:

f) KİRLENMEDEN ETKİLENEN İNSAN, HAYVAN VE BİTKİLERİN DURUMU, GÖRÜLEN İLK BELİRTİLER:

g) İNSAN VE HAYVAN ZAYİAT DURUMU:

(1) İNSANLARIN DURUMU:

(a) Ölü:

(b) Ağır Hasta:

(c) Etkilendiği Tahmin Edilen:

(2) HAYVANLARIN DURUMU:

(a) Ölen Büyükbaş Hayvan Sayısı:

(b) Ölen Küçükbaş Hayvan Sayısı:

ğ) ALINAN ÖNLEMLER:

j) YAPILAN ÇALIŞMALAR:

k) BEKLENEN GELİŞMELER:

l) DEĞERLENDİRME VE TEKLİFLER:

(1) Değerlendirmeler:

(2) Teklifler:

HAZIRLAYAN: ONAYLAYAN:

İMZASI: İMZASI:

ADI VE SOYADI: ADI VE SOYADI:

UNVANI: UNVANI:

…../…../20….

KİMYASAL, BİYOLOJİK, RADYOLOJİK, NÜKLEER (KBRN)

OLAYLAR VE TEHLİKE DURUM RAPORU

NÜKLEER VE RADYOLOJİK TEHLİKE DURUM RAPORU

1. AMAÇ: İlde meydana gelen nükleer veya radyolojik olay hakkında ilgili makamları bilgilendirmektir.

2. GÖNDEREN MAKAM:

3. ALACAK MAKAM:

4. GÖNDERME ZAMANI: İlk durum raporu derhal, ara durum raporları saat başı, müdahale sonuç raporu müdahale bitiminde, iyileştirme sonuç raporu ise olay sonrası yapılacak iyileştirme çalışmaları sonrasında gönderilecektir.

5. GÖNDERME ŞEKLİ:

6. İVEDİLİK DERECESİ:

7. GİZLİLİK DERECESİ:

8.İÇERİĞİ:

a)Kirletmeye Neden Olan Olaylarla İlgili Alınan Bilgiler:

(1) Olayın Yeri:

(2) Reaktörün Türü ve Gücü:

(3) Kazanın Hangi Birimde Meydana Geldiği:

(4) Hasarlar:

(5) Kazada Beklenen Gelişmeler:

(6) Salınımın Yayılma Yönü ve Miktarı Hakkındaki Tahminler:

(7) Diğer Bilgiler:

b) Kirlenmenin Olduğu Yer:

(1) İli:

(2) İlçesi:

(3) Mevkii:

(4) Koordinatları:

c) Kirletmenin Meydana Geldiği Tarih ve Saat:

ç) Kirletici Parametrelerin Tespit Edildiği/ Ölçüldüğü Tarih ve Saat:

d) Kirlenmeye Neden Olan Maddelerin Özellikleri:

e) Kirletici Parametrelerin Derişimi ve Kütlesel Debisi:

f) Kirlenmenin Meydana Geldiği Alan ( Tarih-Km²):

g) Kirlenmenin Yoğunluğunun Tahmini Koordinatları:

ğ)Bölgedeki Meteorolojik Durum ve Rüzgârın Yönü, Şiddeti:

h) Kirlenmeden etkilenen İnsan, Hayvan ve Bitkilerde Görülen Belirtiler:

ı) İnsan ve Hayvan Zayiat Durumu:

(1) İnsanların Durumu:

(a) Ölü:

(b) Ağır Hasta:

(c) Etkilendiği Tahmin Edilen:

(2) Hayvanların Durumu:

(a) Ölen Büyükbaş Hayvan Sayısı:

(b) Ölen Küçükbaş Hayvan Sayısı:

i) Bölgedeki İlkyardım ve Sağlık Ekiplerinin Sayısı:

j) Hastanelerin Sayısı ve Kapasite Durumu:

k) İhtiyaç Duyulan Sağlık Ekipleri:

(1) Doktor (Branşları ile) İhtiyacı:

(2) Hemşire İhtiyacı:

(3) Diğer Personel İhtiyacı:

(4) Tıbbi Malzeme İhtiyacı:

l) İhtiyaç Duyulan Temel İhtiyaç Maddeleri:

(1) İçecek Su:

(2) Yiyecek:

(3) Giyecek:

(4) Diğer:

m) Yapılan Faaliyetler:

n) Beklenen Gelişmeler:

o) Değerlendirme ve Teklifler:

(1) Değerlendirmeler:

(2) Teklifler:

HAZIRLAYAN: ONAYLAYAN:

İMZASI: İMZASI:

ADI VE SOYADI: ADI VE SOYADI:

UNVANI: UNVANI:

DESTEK İL GRUPLARI TABLOSU

EK-2

İL ADI

1.GRUP DESTEK İLLER

BÖLGE İLLERİ+ KOMŞU İLLER

2.GRUP DESTEK İLLER

AFAD BİRLİK MÜDÜRLÜĞÜ

 

ARTVİN

GİRESUN

TRABZON

RİZE

GÜMÜŞHANE

BAYBURT

ERZURUM

ARDAHAN

TRABZON

ERZİNCAN

AĞRI

ERZURUM

ERZURUM

ARDAHAN

KARS

IĞDIR

AĞRI

ARTVİN

MUŞ

BİNGÖL

ERZİNCAN

BAYBURT

RİZE

TRABZON

VAN

DİYARBAKIR

VAN

GİRESUN

TRABZON

RİZE

ARTVİN

GÜMÜŞHANE

BAYBURT

ORDU

SİVAS

ERZİNCAN

TOKAT

ERZİNCAN

RİZE

SAMSUN

GÜMÜŞHANE

GİRESUN

TRABZON

RİZE

ARTVİN

ERZİNCAN

BAYBURT

ORDU

SİVAS

BİNGÖL

ERZURUM

RİZE

GİRESUN

TRABZON

ARTVİN

GÜMÜŞHANE

BAYBURT

ERZURUM

ARDAHAN

ORDU

ERZİNCAN

ERZURUM

TRABZON

GİRESUN

RİZE

ARTVİN

GÜMÜŞHANE

BAYBURT

SAMSUN

ERZURUM

ERZİNCAN

SAMSUN

BAYBURT

GİRESUN

TRABZON

RİZE

ARTVİN

GÜMÜŞHANE

ERZURUM

ERZİNCAN

TUNCELİ

ELAZIĞ

BİNGÖL

ERZURUM